Etichete

, , ,


Pentru ce este folosita in mod general si cat de eficienta este in tratarea anxietatii, a anxietatii sociale in principal.Imi pun aceasta intrebare pentru ca dupa cum spuneam as vrea sa o incerc.
Ce am inteles pe scurt din cele citite si care sunt concluziile mele?

In primul rand baza de la care porneste este aceea ca modul in care gandim determina modul in care ne simtim si comportamentul pe care il adoptam in diverse situatii. Lucru cu care sunt perfect de acord 🙂 , ceea ce am si cu ce ma confrunt acum am creat singura.
Dupa cum ii spune si numele este o combinatie intre doua terapii, cognitiva respectiv comportamentala, care se completeaza foarte bine.Este considerata a fi o terapie de scurta durata(3-6 luni) iar o sedinta dureaza 45-50 minute.

Terapia cognitiva, cea care se ocupa cu gandurile lucreaza la un nivel constient, nu este foarte interesata de trecut ci este centrata pe modul de a gandi din prezent. Se concentreaza pe gandurile automate care se declanseaza imediat ce apare un anumit stimul-eu si telefonul,dupa cum am subliniat si alta data avem o poveste de acest gen. La ce ma gandesc si se produce reactia de teama nici nu sunt constienta in acele momente, totul este foarte rapid si „automatizat”. Probabil la faptul ca in urma telefonului o sa fiu pusa intr-o situatie de iesire din zona de confort si ca va trebui sa fac lucruri de care ma tem si despre cred ca nu sunt in stare.
Care sunt greselile pe care le fac conform acestei terapii? Catastrofizez-ma gandesc la ce e mai rau si exagerez impactul negativ si din start am tendinta de a vedea doar aspectele negative. Solutia data de aceasta terapie este de a genera alte modalitati de a gandi, de a inlocui vechile ganduri cu altele, in acest fel ajungandu-se si la disparitia automatismelor. Este o terapie de invatare, de educare ce in final duce la construirea altor ganduri automate, pozitive pentru desfasurarea activitatilor si nu inhibante si evitante.
Primul pas ar fi constientizarea gandurilor si perceptiilor care determina acest comportament neadaptativ de anxietate. Daca sunt reale si justificate trebuie invatat sa ne descurcam cu ele iar in caz contrar trebuiesc respinse.

Terapia comportamentala pleaca de la ideea corectarii unor comportamente si abilitati care au fost invatate gresit si nu sunt adaptate pentru a face fata problemelor vietii. Exista si o corectare prin extinctie, adica prin expunere repetata la situatia care declanseaza raspunsul automat pana cand comportamentul „gresit” se stinge, dar cred ca asta functioneaza mai degraba in cazul unor fobii legate de animale, de apa, de spatii deschise (la mine a functionat in cazul mersului la magazin-pana si asta reprezenta o problema in noua tara in care m-am mutat).

In termeni generali pare a fi o terapie care sa mi se potriveasca si la care cred ca as fi complianta. Intentionez sa cercetez mai in profunzime si sa aplic cateva tehnici concrete singura. Sunt curioasa daca o sa apara vreo modificare in comportament.

Anunțuri